Saturday, December 5, 2009

21 November, 2009

Okay , after a period of time i was trapped with the pantang2 things (even it's not finish yet!), i'm ready to share the story about my experience in giving birth of baby SARAH.. (she is sleeping when this entry is written :P) . (The picture will be uploaded soon!)


20 Nov, 2009
Pukul 9 pagi, pergi hospital coz ada appointment masa 38 minggu kandungan. Sampai sana gynae check perut macam biasa.. scan.. then gynae cakap air ketuban aku dah kurang. Bahaye la jugak.. katanya. Tapi nada percakapan tak menggambarkan ke'dangerous'annya. So, aku rileks je lagi walaupun agak risau la..

Pastu tiba-tiba dia cakap.. 'Dr nak check bawah sikit boleh tak? nak tengok dah ada bukaan ke tak..'. Huh? nak check bawah? biar betik? takutnya! selalu dengar orang cakap kalau gynae check, dia akan seluk kat bawah tuh..sakit woo. waa.. seram! aku pun ikut je la.. sejuk tangan aku masa tuh.

Sebelum dia check, nampak dia sarung kan plastik, sapu gel kat tangan dia. Dengan selambanya dia pun memulakan kerja2 'penyelukan'.. 'Ha.. Alhamdulillah, jalan dah bukak. Adalah dalam 2 cm lebih. Dr boleh masukkan 2 jari!' katanya.. Masa tu memang rasa perit. Tapi nasib baik aku boleh rileks lagi. Aku just boleh tutup mata je nak tahan sakit tu. Apapun, memang sakit ok..

Pas selesai je scan menyeken tu, gynae suruh aku datang malam ni pukul 10, bawak barang2 semua, nak kena masuk wad. Katanya esok aku bersalin! Amboi! suka suka plak gynae ni nak suruh aku bersalin besok? dah la aku takde pun rasa sakit2 nak bersalin.. tanda pun takde? Kenapa pulak? Bukan kena tunggu sakit dulu ke? Bila cakap ngan hubby, dia kata ok, datang je la. Bertambah sejuk la tangan aku ni. Seramnye. Kalau aku tak tau bila aku nak bersalin ok la.. bila sakit, aku g la hospital. tapi ni tak. lain pulak kesnya.. Huhu. Takut2!


Balik hospital, terus call mak. Mak.. ani nak kena bersalin besok! Dengar je mak aku terus membebel. Dia tak setuju dengan apa yang gynae tu buat. Katanya, tu namanya nak paksa bersalin. Confirm2 diorang yang akan pecahkan air ketuban, bukan keluar semulajadi. And kalau diorang yang pecahkan air ketuban, mak cakap sakitnya lgi teruk and lama.. Mak, mak tau tak statement mak tu buatkan anakmu ini lagi bertambah seram. Menggigil tangan masa tu. Mak tak bagi pergi.. katanya, biar sakit dulu.. baru datang!

So.. di sebelah mak yang berdasarkan teori orang lama dan tradisional, and satu lagi gynae yang berpengalaman dan mempunyai alasan sendiri. Pening2. Tapi bila fikir2 bailk.. pergi je la..,

Petang tu, balik. Rehat kejap. Lepas tu sempat kemas2 bilik, iron baju hubby untuk bekalan selama seminggu, prepare apa2 yang patut.. Nanti kesian pulak hubby kang. Kena iron baju sendirik.Malam tu, rombongan menghantar aku ke hospital. Mak, ayah, hubby..

21 Nov, 2009

5.30 AM.
Tidur2 ayam. Sbenarnya memang tak dapat tidur pon dari malam tu.. Datang sorang nurse ni dengan peralatan yang aku tak pasti untuk apa.. Pastu dia cakap. Nak check bukaan. Again?????huhuhu. Takutnya.. nak2 nurse tu berbadan agak besar..Aku dah bayangkan tangannya menyeluk ke bwah. Uwaaaaaa!!Results : 3 cm..

9.00 AM
Kena seluk lagi!!!!! Tensionnya! Results : 3cm gaks..

11.oo AM
Kena lagi.. Dah takde perassan! lantaks la...hihi. Results : 3cm gak? huh. Bila nak bukak ni???

Lepas dah beberapa kali seluk tuh, memang perut dah mula terasa sakit2. Tegang and mengeras je.. nak jalan pun susah. Hubby pulak belum datang. Huuhu.

1.00 PM.
Kena lagi sekali. Dia cakap stil 3 cm, tapi permukaan tu dah lembut. Lembut? apa yang lembut? entahla.. Dia suruh sembahyang , makan, lepas tu dia cakap nak kena masuk labor room. Kecut perut lagi. Masa tu hubby sampai and mak mertua sampai..Kata hubby, mak ngan ayah sampai lepas 10 minit aku kat labor rooom tu..

1.45 PM - 5.21 pm - Sakit Bersalin. Azabnya rasa.. tapi pengalaman yang sangat berharga.
Air ketuban dipecahkan.. Start daripada air ketuban tu dipecahkan.. Sakitnya bukan main. Azabnya.. makin lama makin kuat rasanya. Menyesal pulak tak pakai epidural untuk kurangkan sakit masa tu.. Aku ni pulak jenis yang tak boleh tahan sakit(aku pun baru tau..) terus meraung. huhu. mak aku cakap, sampai kat luar dengar.. masa tu la dia ngan mak mertua aku menangis. Biasalah.. perempuan.. diorang pun tahu sakit bersalin tu macam mana.. Dah lama2 menanggung sakit tu, maybe nurse tu kesian kat aku, dia panggul hubby untuk datang teman.. memang hubby ni dari awal2 lagi cakap, jangan paksa dia tengaok.. dia tak boleh. Tapi dia datang juga ke labor room teman kan.. masa nampak je muka hubby, terasa macam ada satu semangat sikit. Tangan dia aku genggam kuat2. Tapi raungan tak berkurang. Lagi teruk. Hm.. takpe, at least aku puas hati sebab hubby dapat tengok sakit yang aku tanggung. Biar dia sayang lebih kat aku lepas nih. Hiks. Lebih kurang pukul 5.15, nurse kata kepala dah nampak.. Boleh teran.. Masa tu doktor datang. Aku pon meneran dengan sekuat hati.. lepas lebih kurang 5-10 minit meneran.. baby SARAH pun keluar.. Seberat 2.71 kg.. Comel jer.. :p Alhamdulillah..









0 ppl membebel..:

Post a Comment